ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Και έτσι, το Instagram Stories νίκησε το Snapchat στο ίδιο του το παιχνίδι

Υπήρξε κάποια χρονική στιγμή, που το Snapchat ήταν η πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο. Ξεπέρασε το Facebook, το Twitter και το  Instagram, φαινομενικά χωρίς να κουνήσει ούτε το δαχτυλάκι του.

Μετάφραση- Επιμέλεια για το npress.gr, Εβίτα Λύκου

Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι χρήστες του Snapchat έγιναν ζηλωτές της εφαρμογής· με πολύ μεγαλύτερη ενασχόληση από άλλους χρήστες, με το περιεχόμενο που παρακολουθούσαν. Οι χρήστες θεωρούσαν ότι το Snapchat ήταν η πιο καινοτόμα και σύγχρονη πλατφόρμα κοινωνικών δικτύων στον κόσμο. Η ανάπτυξή του ήταν αλματώδης, και στο δεύτερο τρίμηνο του 2016 είδε μια γνήσια έκρηξη ανάπτυξης της τάξης του 17,2%. Για τη σύγκριση αναφέρουμε ότι η ανάπτυξη του Facebook το ίδιο τρίμηνο έφτασε στο 3,63%, και πολλά ειδησεογραφικά μέσα θεώρησαν ότι «το έκανε λιώμα».

Σε κάθε περίπτωση, το Snapchat ήταν στην κορυφή του τεχνολογικού κόσμου. Αλλά το τρίτο τρίμηνο του ίδιου χρόνου (στις 2 Αυγούστου, για να είμαστε ακριβείς), κάτι συνέβη, και έκοψε τον αέρα στα πανιά του. Αυτό το «κάτι» ήταν το λανσάρισμα του Instagram Stories. Στο επίσημο blog του, το Instagram διαφήμισε το νέο χαρακτηριστικό της εφαρμογής, ως το αποτέλεσμα της επιθυμίας τους να επιτρέψουν στους χρήστες να «μοιραστούν όλες τις στιγμές της μέρας τους, και όχι μόνο εκείνες που ήθελαν να κρατήσουν στα προφίλ τους». Και από την πρώτη ημέρα, χρήστες, κριτικοί, οπαδοί κι εχθροί ταυτόχρονα, εγκωμίασαν το Instagram Stories σαν…. σαν μια καλύτερη εκδοχή του Snapchat.

Αυτό που ξεκίνησε ως ένα μικρό πλήγμα προς έναν από τους ανταγωνιστές του, έχει έκτοτε αναπτυχθεί σε μια στρωτή και γεμάτη δυνατότητες λειτουργία, χωρίς την οποία οι περισσότεροι χρήστες μάλλον δεν θα μπορούσαν να φανταστούν την αγαπημένη τους εφαρμογή, και το μικρό ποσοστό χρηστών του Instagram που χρησιμοποιούσαν σταθερά το Instagram Stories, έχει τώρα ξεπεράσει σε αριθμό όλους τους χρήστες του Snapchat μαζί.

Πώς διάολο συνέβη όμως αυτό; Να μια ανάλυση του πώς το Instagram Stories κατέστησε το Snapchat παρωχημένο, βήμα προς βήμα:

Το Instagram Εισέβαλε στο Χώρο του Snapchat

Κατά ένα μέρος, ο λόγος για τον οποίο οι χρήστες του Instagram είναι τόσο αφοσιωμένοι στην εφαρμογή, είναι επειδή τους επιτρέπει να δημιουργούν και να καταγράφουν αναμνήσεις. Δεν στριμώχνουν μαζί selfie ή φωτογραφίες φαγητών· δημιουργούν ψηφιακά ενθύμια που μπορούν να ξαναεπισκεφθούν αργότερα.

Το Snapchat, από την άλλη μεριά, πήρε φόρα για τον ακριβώς αντίθετο λόγο: μια πλήρης έλλειψη μονιμότητας. Το Snapchat είναι μια εφαρμογή που επιτρέπει στους χρήστες της να ζήσουν τη στιγμή, χωρίς να χρειάζεται να ξαναζούν τίποτα, ενώ επιτρέπει στους φίλους και τους ακόλουθούς τους να ρίχνουν μικρές ματιές στην καθημερινή τους ζωή. Και για λίγο αυτή η ιδέα ήταν ελκυστική, νέα, και αποκλειστικότητα του Snapchat.

Ο συναγωνισμός ανάμεσα στο Snapchat και το Instagram δεν ήταν πολύ θερμός, στην αρχή, γιατί το είδος του περιεχομένου που διαμοιραζόταν ανάμεσα στις δυο εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης ήταν εντελώς διαφορετικό. Το Instagram ήταν για να θυμάσαι και το Snapchat ήταν για να ξεχνάς –γιν και γιανγκ.

Αλλά όταν το Instagram έβγαλε το Instagram Stories, τον Αύγουστο, η εφαρμογή (ιδιοκτησίας Facebook) κατέστησε ξεκάθαρο ότι έμπαινε στο παιχνίδι του προσωρινού διαμοιρασμού φωτογραφιών –και τότε ξεκίνησαν οι μπελάδες για το Snapchat.

Το Instagram Stories ήταν Ευκολότερο στη Χρήση

Αν  είσαι φανατικός χρήστης του Snapchat, ξέρεις τα χαρακτηριστικά της εφαρμογής σαν την παλάμη του χεριού σου. Αλλά γι’ αυτούς που δεν είναι εξοικειωμένοι με το πώς λειτουργούν τα πράγματα και πού βρίσκεται το κάθε τί, μπορεί να γίνει κάπως μπελαλίδικο. Για την ακρίβεια, αυτό ήταν το μεγάλο παράπονο για την εφαρμογή για χρόνια –πολύ πριν το Instagram διανοηθεί καν να την ανταγωνιστεί.

Πόσο άσχημα μπορεί πραγματικά να είναι, ρωτάς; Τόσο άσχημα, που απ’ ό,τι φαίνεται, η μητέρα εταιρία της Snapchat, η Snap Inc., δημιούργησε έναν βήμα-προς-βήμα οδηγό για το πώς χρησιμοποιείται το Snapchat, στο πορτφόλιο παρουσίασης της εφαρμογής, για να δείξει στους λιγότερο εξοικειωμένους με την τεχνολογία επενδυτές της, περί τίνος πρόκειται.

Όταν το Instagram έβγαλε το Stories, το έκανε γνωρίζοντας ότι οι χρήστες ήταν απογοητευμένοι με το πόσο δύσχρηστο ήταν το Snapchat. Όταν τελικά βγήκε στην αγορά, η ιδέα ήταν απλή: μοιράσου φωτογραφίες και βίντεο περιοδικά μέσα στη μέρα σου, και θα εμφανιστούν χρονολογικά στην ιστορία σου. Μέσα σε 24 ώρες έχουν χαθεί για πάντα (εκτός κι αν σώσεις τα βίντεο στο τηλέφωνό σου). Εξαφανίστηκαν.

Το Instagram Stories βελτίωσε το φαινόμενο του «υπερβολικού διαμοιρασμού» φωτογραφιών, που πλημύριζε τη ροή δεδομένων των χρηστών, και επίσης ενσωμάτωσε μια εύκολη στη χρήση συλλογή φίλτρων, εργαλείων πληκτρολόγησης και σχεδιασμού πάνω στη φωτογραφία. Το γραφικό περιβάλλον ήταν πρακτικά ίδιο όπως στο Snapchat, αλλά είχε τακτοποιηθεί αρκετά διακριτικά στην πάνω επικεφαλίδα του συνήθους περιβάλλοντος του Instagram.

Δεν χρειάζονταν περίεργοι συνδυασμοί αφής ή κάποιο άγαρμπο σάρωμα της οθόνης· απλά, χρηστικά και εύκολα στη χρήση χαρακτηριστικά, που ο καθένας μπορούσε να κατανοήσει.

Το Instagram Stories Συνέχισε να Εμπλουτίζεται με Καινούριες Λειτουργίες

Φυσικά το Instagram δεν σταμάτησε εκεί. Μέσα στους τελευταίους δέκα μήνες, ή κάπου εκεί, η δημιουργική τους ομάδα έχει κάνει συχνές ενημερώσεις στο Stories, προκειμένου να χτίσει την τώρα κραταιά λίστα λειτουργιών του.

 

Αυτό που ξεκίνησε σαν μια απλή, 24ωρη ιστορία με βίντεο και φωτογραφίες, με κάνα-δυο φίλτρα, έχει μορφοποιηθεί σε ένα μεγαλεπήβολο χαρακτηριστικό εντός της εφαρμογής, που θα μπορούσε κατά πάσα πιθανότητα να επιβιώσει και ως ξεχωριστή εφαρμογή, μαζί με υποστήριξη ζωντανού βίντεο, δυνατότητες διαχείρισης εγγράφων (με μηνύματα που, όπως του Snapchat, εξαφανίζονται όταν τα δει ο παραλήπτης), sticker, geotags, τη λειτουργία Boomerang, δυνατότητα rewind και ακόμα και έναν χρονομετρητή.

Αλλά με κάθε καινούρια λειτουργία –και έτσι κατάφερε να γίνει καλύτερο απ’ το Snapchat– το Instagram προσφέρει ένα κατανοητό βίντεο με οδηγίες χρήσης, ώστε οι χρήστες να μην χαθούν μέσα στο μπέρδεμα. Για κάθε καινούρια παρτίδα sticker, geo-tags ή ενημερώσεις, οι χρήστες συνήθως παίρνουν ένα βολικό ενημερωτικό βίντεο που τους λέει τί καινούριο υπάρχει και πώς να αποκτήσουν πρόσβαση σ’ αυτό. Δεν είναι τέλειο, αλλά είναι πολύ πιο χρηστικό από το Snapchat.

Το Instagram Stories είναι πιο Καινοτόμο

Όταν το Instagram λάνσαρε για πρώτη φορά το Stories, δεν ήταν ακριβώς δύσκολο να δεις ότι ήταν μια καταφανής εκμετάλλευση (δηλαδή: καταλήστευση) του γραφικού περιβάλλοντος του Snapchat. Πέρα από τις ξεκάθαρες οπτικές ομοιότητες, όλες οι λειτουργίες του Stories –τα φίλτρα, το βίντεο, τα εργαλεία πληκτρολόγησης και ζωγραφικής– ήταν σχεδόν πανομοιότυπα.

Μέσα στους τελευταίους μήνες έχουμε δει σταδιακά να εμφανίζονται περισσότερες λειτουργίες. Τα εξατομικευμένα φίλτρα, τα πακέτα των sticker, τα geotags –όλα τα γουστόζικα χαρακτηριστικά που ξέρουμε και αγαπάμε στο Snapchat, βρίσκονται τώρα στο Instagram Stories.

Αλλά μέρος του τί έκανε πραγματικά το Instagram Stories να ξεχωρίσει μέσα στους τελευταίους μήνες, είναι το ότι δεν τρώει και φτύνει απλά μια καλύτερη εκδοχή των λειτουργιών του Snapchat· βρίσκουν πράγματα που ξεκάθαρα έχουν ξεφύγει από το Snapchat. Κι εκεί είναι που το Instagram Stories είναι ο πραγματικός νικητής.

Το Instagram έφτιαξε δυνατότητα «@[username]», που σημαίνει ότι οι χρήστες μπορούν τώρα να βάλουν ετικέτες ο ένας του άλλου στις ιστορίες τους. Έχουν επίσης προσθέσει την διασκεδαστική λειτουργία Boomerang, που δημιουργεί μικρά κλιπάκια σαν GIF. Το Boomerang ήταν μια λειτουργία που λειτουργούσε αποκλειστικά στις κανονικές ροές των χρηστών, αλλά με το να το ενσωματώσει στο Stories, το Instagram χτύπησε τζακ-ποτ. Τον Νοέμβρη παρουσίασε επίσης τη λειτουργία ζωντανού βίντεο, που κατά βάση κάνει ό,τι κάνει και το Facebook Live, αλλά μέσα στο Instagram Stories.

Και για τους επώνυμους λογαριασμούς, το Instagram επέτρεψε επίσης εξωτερικούς συνδέσμους, σε όλους τους ταυτοποιημένους χρήστες του. Αυτό δεν σημαίνει και πολλά για τον μέσο χρήστη, αλλά για τις εταιρίες, τις διασημότητες, τους καλλιτέχνες ή τους χρήστες με επιρροή, σημαίνει ότι μπορούν να κάνουν συμμέτοχους τους φαν και τους ακολούθους τους σε ένα εντελώς καινούριο επίπεδο.

Εν ολίγοις, το Instagram Stories κατέστησε το Snapchat παρωχημένο, γιατί το πρώτο βλέπει προς το μέλλον, και φαίνεται ότι σ’ αυτό το σημείο, το Snapchat αποτυγχάνει.

 

Related Articles

Back to top button
Close
Close