ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ο Ανδρέας Κατερινόπουλος στο npress.gr – Tην Δευτέρα 30 Μαΐου παρουσιάζει συνθέσεις του στο θέατρο Λιθογραφείον στην Πάτρα

Για την συναυλία του στο θέατρο Λιθογραφείον στην Πάτρα μας μίλησε ο πιανίστας και συνθέτης Ανδρέας Κατερινόπουλος. Παρουσιάζει συνθέσεις από το έργο OJOS VERDES και από την συλλογή FILM SUITES & SUITES FOR BALLET. Για πρώτη φορά παρουσιάζεται ζωντανά η μουσική της ταινίας μικρού μήκους Γεράσιμος.

13214516_10154136018108187_96058785_o

Λίγα λόγια ξεκινώντας, για τον Ανδρέα Κατερινόπουλο. Ο Ανδρέας γεννήθηκε στο Αγρίνιο, όπου και ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του. Είναι πτυχιούχος πιάνου, με ανώτερες θεωρητικές σπουδές. Έχει συνθέσει μουσική για το θέατρο, ενώ συμμετέχει ως πιανίστας σε παραστάσεις και θεατρικά δρώμενα. To ΟJOS VERDES (πράσινα μάτια), που αποτελεί και το πρώτο του συνθετικό έργο, είναι ένα υπέροχο ορχηστρικό, αφιερωμένο στην δημιουργία της ζωής. Αλλά ας μας τα πει ο ίδιος αναλυτικότερα.

Ανδρέα, πως ξεκίνησες να ασχολείσαι με την μουσική;

Στα 9 ξεκίνησα, ήθελα να μάθω πιάνο. Οι γονείς μου τραγούδαγαν πολύ στο σπίτι. Από μικρός είχα κυρίως λαικά ακούσματα. Θυμάμαι την πρώτη μου επαφή με μουσικό όργανο στο Πρότυπο Δημοτικό σχολείο Καλυβίων Αγρινίου. Ήταν o δικός μου προσωπικός «Διαφωτισμός» όμορφη εποχή που την θυμάμαι με αγάπη. Από το πρωί ως το βράδυ άκουγα ραδιόφωνο και αποτύπωνα οποιαδήποτε μελωδία άκουγα σε ένα μικρό πληκτροφόρο όργανο. Αμέσως μετά ξεκίνησα μαθήματα κλασσικού πιάνου σε Ωδείο.

Δεν είναι η πρώτη φορά που παίζεις στο θέατρο Λιθογραφείον. Το 2011 εμφανίστηκες ως ηθοποιός στον χώρο, σε έναν ρόλο εξαιρετικά δύσκολο σημαδεμένο από την πένα του Πίτερ Μπρούκ. Από τότε έχεις συνεργαστεί με το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου δύο φορές ως μουσικός και ηθοποιός. Ποια είναι η σχέση σου με την υποκριτική;

Όλη μου η εμπειρία όσαν αφορά την υποκριτική προήλθε μέσα από αδιάκοπη εργασία και τριβή με την τέχνη επάνω στο θεατρικό σανίδι. Κάθε φορά που συναντιέμαι, που συναναστρέφομαι με σκηνοθέτες, ηθοποιούς ,σκηνογράφους γενικά με ανθρώπους του θεάτρου είτε στην σκηνή, είτε στην βόλτα αντλώ αυτά τα στοιχεία και τις πληροφορίες που θα με πάνε ένα βήμα παραπέρα. Από εκεί και πέρα προσπαθώ να παρακολουθώ σεμινάρια υποκριτικής που με ενδιαφέρουν. Κατά αυτό τον τρόπο αποκομίζω γνώσεις και εξερευνώ νέες τεχνικές. Υπήρξαν άνθρωποι που με καθοδήγησαν και που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση αυτής της «καλλιτεχνικής εξέλιξης».

Έχεις υπάρξει και ως μέλος μουσικών σχημάτων και ως σολίστ. Τι διαφορές έχουν αυτές οι δύο μορφές καλλιτεχνικής δημιουργίας;

Η πράξη, ο στόχος είναι ο ίδιος. Η δημιουργία μουσικής. Ως μέλος ενός μουσικού συνόλου πρέπει να συμπράξεις με τους υπόλοιπους μουσικούς, να δώσεις και να πάρεις ιδέες, απόψεις, να μοιραστείς. Ως σολίστ απολαμβάνεις μια ιδιαίτερη ελευθερία.. μοναχική…

Aγαπημένοι καλλιτέχνες και επιρροές;

Λόγω των σπουδών στο πιάνο πολύ αγαπημένος ο Μozart το αιώνιο παιδί. Εξίσου αγαπημένοι ο Beethoven και ο Chopin. Αργότερα ανακάλυψα τον μινιμαλισμό, το οποίο σαν είδος αγαπώ να εξυπηρετώ. Αγαπημένοι συνθέτες Philip Glass, Eric Satie, Wim Mertens αλλά και Arvo Part. Eξίσου σημαντικοί και οι κολοσσοί της ελληνικής μουσικής ποίησης Σκαλκώτας, Θεοδωράκης, Χατζιδάκις.

Έως τώρα έχεις παρουσιάσει ορχηστρική μουσική, έργα για πιάνο και για μικρά μουσικά σύνολα και σε μικρότερο βαθμό έχεις ασχοληθέι με την μελοποίηση ποιημάτων και στίχων. Αυτό που το αποδίδεις. Στις επιρροές σου, ή υπάρχουν άλλοι λόγοι;

Έχω γράψει τραγούδια με στίχο αλλά δεν έχει τύχει να τα παρουσιάσω. Τα τελευταία πέντε χρόνια ακούω πολύ ορχηστρική μουσική η οποία δεν παίζεται στα ραδιόφωνα. Για να ακούσω ή και να αγοράσω έναν δίσκο που μου αρέσει θα τον αναζητήσω στο Ίντερνετ. Άλλωστε δισκοπωλεία δεν υπάρχουν.

H ορχηστρική μουσική στην Ελλάδα έχει υποστηρικτές;

Ναι έχει στον βαθμό που της αναλογεί. Υπάρχουν Έλληνες δημιουργοί που εκτιμώ και που παίζονται στα αντίστοιχα ραδιόφωνα. Από την δική μου πείρα βλέπω ότι υπάρχει ανταπόκριση, ομολογώ ότι δεν το περίμενα. Υπήρξαν ραδιοφωνικοί παραγωγοί που στήριξαν την δουλειά μου, στο δεύτερο και τρίτο πρόγραμμα στον Εν λευκώ, αλλά και σε τοπικούς περιφερειακούς σταθμούς από το Αγρίνιο μέχρι την Θεσσαλονίκη, παρόλο που δισκογραφικά δεν έχω κυκλοφορήσει ολοκληρωμένη δουλειά ακόμη.

‘Άλλες μουσικές επιρροές, εκτός από την κλασσική μουσική και το κίνημα του μινιμαλισμού;

Από τον Βach και τον Chopin σε μεγάλο βαθμό, αλλά και από το ρεμπέτικο και το λαϊκό. Τσιτσάνης, Βαμβακάρης οι μελωδίες τους είναι τρομερές. Από εκεί και πέρα άκουσα πολύ Θεοδωράκη, Ξαρχάκο, Χατζιδάκι, όπως προανέφερα.

Στη συναυλία σου, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, ακούσαμε κυρίως έργα που είναι ανέκδοτα. Επίκειται κάποιος δίσκος;

Ναι η ιστορία αρχίζει από το 2013. Έχω αποπειραθεί να καταγράψω και να ηχογραφήσω την μουσική τρεις φορές αλλά το μουσικό κείμενο όρθωνε τείχη πεισματικά. Προφανώς για κάποιο λόγο. Είχα σκοπό από του χρόνου, μάλλον από φέτος το 2016. Κάποια στιγμή θα ολοκληρωθούν οι ηχογραφήσεις. Παράλληλα, τον τελευταίο καιρό, μου είχαν γεννηθεί κάποια θέματα,  τα επεξεργάστηκα και έτσι γεννήθηκε ένα νέο έργο με Λαϊκότροπα τραγούδια, μελοποιημένη πόιίηση και σουίτες για μπουζούκι, μαντολίνο και ορχήστρα εγχόρδων, κάποιες εκ των οποίων θα παιχτούν και στο Λιθογραφείον. Ένα έργο που θέλω να το παρουσιάσω σύντομα ως ολοκληρωμένη δουλειά και που είναι εμπνευσμένο από την γενικότερη κατάσταση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια.

Η δισκογραφία περνάει κρίση και η γενικότερη οικονομική κατάσταση όμως δεν βοηθάει. Έχεις αντιμετωπίσει δυσκολίες σε ό,τι αφορά τη δημιουργία δίσκου;

Με θεωρώ τυχερό, που μπορώ και ασχολούμαι επαγγελματικά με την μουσική, που κάνω αυτό που θέλω. Για έναν δημιουργό το πώς θα βρει χρήματα να χρηματοδοτήσει την παραγωγή σήμερα του είναι μια πρόκληση.

Με ποιον ενναλακτικό τρόπο οι καλλιτέχνες το 2016 μπορούν να διαδώσουν την μουσική τους;

Σήμερα ένας καλλιτέχνης αν το επιθυμεί, έχει την ευκαιρία να είναι ανεξάρτητος. Μπορεί να ξεκινήσει από το κομμάτι της παράγωγης ενός δίσκου το οποίο πλέον καθίσταται πιο εύκολο από ποτέ. Δεν χρειάζεται να ξοδέψεις μια περιουσία ούτε για το στούντιο και ο τρόπος που διατίθεται η μουσική στο κοινό μέσα από πλατφόρμες ηλεκτρονικά παγκόσμιας εμβέλειας είναι εύκολα προσβάσιμος για τον καλλιτέχνη.

 Το διαδίκτυο διαδραματίζει έναν ρόλο προς την κατεύθυνση προώθησης της μουσικής σου;

Προς το παρόν αποτελεί την μοναδική θύρα προβολής της μουσικής μου στο κοινό.

Ας μιλήσουμε για το έργο OJOS VERDES. Πώς εμπνεύστηκες τον τίτλο του;

Θα απαντήσω με μια φράση του Χατζιδάκι. Η αλήθεια είναι ότι δεν θυμάμαι ακριβώς πως έχει διατυπωθεί αλλά με εκφράζει. Η μουσική δεν υπάρχει για να την ρωτάμε γιατί φτιάχτηκε αλλά για να αγγίζει τον κάθε ακροατή για τον δικό του προσωπικό λόγο.

Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής σου;

Η ίδια η ζωή, η καθημερινότητα, οι εικόνες, τα συναισθήματα.

Έχεις γράψει μουσική και για θεατρικές παραστάσεις;

Ναι, έχω γράψει μουσική για παιδικές θεατρικές παραστάσεις και για ταινία μικρού μήκους

Φέτος τον χειμώνα παρουσιάστηκε στο 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Εxground στην Γερμανία η ταινία μικρού μήκους την οποία επένδυσες με την μουσική σου. Έγραψες μια σουίτα για κιθαριστικό σύνολο. Μίλησέ μας γι αυτό.

Έγραψα την μουσική για την ταινία μικρού μήκους Γεράσιμος ενός νέου Αγρινιώτη κινηματογραφιστή του Αντώνη Μίκροβα. Με δεκαεννέα ταινίες η Ελλάδα ήταν η τιμώμενη χώρα στο πρόσφατο διεθνές κινηματογραφικό φεστιβάλ EXGROUND FILM FEST 28 του Βισμπάντεν της Γερμανίας που διήρκησε από τις 13 έως και τις 22 Νοεμβρίου. Επίσης η ταινία παρουσιάστηκε στα πλαίσια του Διεθνούς φεστιβάλ ARTFOOLS Λάρισας. Mε χαροποίησε ιδιαίτερα η πορεία του project.

Υπάρχει η μουσική κάποιας ταινίας που νοιώθεις ότι σε έχει σημαδέψει;

H μουσική του Zbigniew Preisner της ταινίας Trois Couleurs της τριλογίας του Krzysztof Kieślowski. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την συγκίνηση της αποτύπωσης όλης της σύγχρονης έβδομης τέχνης σαν πενταπόσταγμα πανάκριβο στα ποτισμένα μάτια της Ζιλιέτ Μπινός από τον Ύμνο Της Αγάπης της Βίβλου στα Ελληνικά.

«Η αγάπη μακροθυμεί, χρηστεύεται, η αγάπη ου ζηλοί, η αγάπη ου περπερεύεται, ου φυσιούται, ουκ ασχημονεί, ου ζητεί τα εαυτής, ου παροξύνεται, ου λογίζεται το κακόν, ου χαίρει επί τη αδικία, συγχαίρει δε τη αληθεία, πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ελπίζει, πάντα υπομένει. Η αγάπη ουδέποτε εκπίπτει.»

Σε λίγες μέρες , την 30η Μαΐου θα παρουσιάσεις στο θέατρο Λιθογραφείον με μικρή ορχήστρα εγχόρδων μια παράσταση. Ας μιλήσουμε για αυτή.

Η παράσταση θα είναι χωρισμένη σε τρία μέρη. Θα υπαρχει προβολή εικόνας και βίντεο κάποιων θεμάτων. Η οπτικοποίηση έχει γίνει από έναν συνεργάτη τον φωτογράφο Κωνσταντίνο Ρίζο. Θα είμαστε οκτώ άτομα, έγχορδα, στα κρουστά ο Παναγιώτης Θοίδης, στις κιθάρες ο Δημήτρης Αναστασίου και στο μπουζούκι – μαντολίνο ο Νίκος Αράχωβας.

 

Στα βίντεο που ακολουθoύν, παρακολουθείστε αποσπάσματα από προηγούμενη παράσταση του Ανδρέα Κατερινόπουλου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάνης.

 

Το npress.gr εύχεται καλή επιτυχία σε αυτή την πολύ σημαντική εκδήλωση.

Back to top button
Close
Close