ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Έρευνα: Από την ρομαντική περίοδο Παπανδρέου στα social media στα Τρολ του Σύριζα

 

Μια ιδιαίτερα αποκαλυπτική έρευνα πραγματοποίησε η ιστοσελίδα inside story για την εξέλιξη των social media στην χώρα μας.

Η έρευνα αποκαλύπτει τα Τρολ προφίλ του Σύριζα και πως αυτά προσπαθούν να διαμορφώσουν την επικαιρότητα. Μάλιστα δείχνει αναλυτικά στοιχεία στον τρόπο που παρουσιάζεται η δράση τους.

Στον δημοσιογράφο Θόδωρο Χονδρόγιαννο, μιλάει ένα πρώην τρολ του Σύριζα, που αποκαλύπτει τον τρόπο που λειτουργούσαν. Καταρρίπτει τον μύθο του 0,60/τουίτ και μιλάει για τον διορισμό Συριζοτρολ στην κυβέρνηση.

Για την περίοδο Παπανδρέου, η έρευνα της ιστοσελίδας αναφέρει:

Εδώ θα πρέπει να πάμε μερικά χρόνια πίσω και συγκεκριμένα στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 2000. «Ήδη από τότε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Παπανδρέου, ανέπτυξε ένα έντονο ενδιαφέρον για την τεχνολογία και τα κοινωνικά δίκτυα», είπε στο inside story πηγή με καλή γνώση των εξελίξεων στο ΠΑΣΟΚ, που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία της για την προστασία του δημόσιου χαρακτήρα της εργασίας της. «Άλλωστε ο ίδιος είχε φτιάξει ένα από τα πρώτα μπλογκ πολιτικού προσώπου στην Ελλάδα. Στον κόσμο υπήρχε τότε μία αισιόδοξη άποψη που έλεγε ότι τα κοινωνικά δίκτυα και το ίντερνετ θα μπορούσαν να φέρουν μία αδιαμεσολάβητη επικοινωνία μεταξύ πολιτών και πολιτικών. Ο κ. Παπανδρέου πίστεψε σε αυτό και γρήγορα συγκέντρωσε γύρω του νέους ανθρώπους που ασχολούνταν με την τεχνολογία. Κατά κανόνα επρόκειτο για άτομα που δεν είχαν καμία σχέση με την πολιτική ή το ΠΑΣΟΚ, κάτι μάλιστα που θορύβησε κάποιους από τους “βαρώνους” του κόμματος, που ήταν μαθημένοι στην ιεραρχία και τις σκληρές δομές. Η ομάδα που φτιάχτηκε θα έφερνε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στρατηγική στα κοινωνικά δίκτυα, ενώ το ενδιαφέρον του κ. Παπανδρέου για θέματα τεχνολογίας θα έφερνε και τους ανθρώπους που αργότερα θα έφτιαχναν τη Διαύγεια και μεταρρυθμίσεις με στόχο την ψηφιοποίηση του κράτους. Γενικά, το κλίμα εκείνης της εποχής ήταν ότι θα χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία και τα εργαλεία της για καλό. Η προσπάθεια ήταν ειλικρινής και ρομαντική, στα όρια της ηλιθιότητας, αν κρίνουμε από το σήμερα».

«Ακόμα δεν υπήρχαν τρολοστρατοί, τα κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιούνταν από μία περιορισμένη διαδικτυακή ελίτ»

Άνθρωποι κοντά στις εξελίξεις γύρω από την πολιτική και τα social media είπαν ότι «ακόμα δεν υπήρχαν τρολοστρατοί», καθώς «στα κοινωνικά δίκτυα δεν υπήρχε η μαζικότητα που απαιτεί η δράση των τρολ». «Εκείνη την περίοδο τα κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιούσαν μία περιορισμένη αριθμητικά “διαδικτυακή ελίτ”, όπου λίγο-πολύ όλοι ήταν γνωστοί με όλους. Αν γινόταν προσπάθεια για προπαγάνδα, αφενός θα ήταν εύκολο να αποκαλυφθεί και να απομονωθεί, αφετέρου θα ήταν αναποτελεσματική, αφού πολύ λίγος κόσμος χρησιμοποιούσε τα κοινωνικά δίκτυα και ειδικά το Twitter», όπως ανέφερε στο inside story αξιόπιστη πηγή.

Μετά τις εκλογές του 2009, το ΠΑΣΟΚ κλήθηκε για πρώτη φορά στην ιστορία του να υποστηρίξει το κυβερνητικό του έργο στο διαδίκτυο. Τότε εμφανίστηκαν και οι πρώτοι ανώνυμοι υποστηρικτές του κόμματος, οι οποίοι ωστόσο δεν έδρασαν στα κοινωνικά δίκτυα. «Η πρώτη μορφή οργανωμένων ανωνύμων αντιδράσεων σε κριτική έρχεται πράγματι από το ΠΑΣΟΚ, όχι όμως στο Twitter, αλλά κατευθείαν στις ιστοσελίδες. Συγκεκριμένα, υπεύθυνοι επικοινωνίας της κυβέρνησης αρχίζουν σιγά-σιγά να απαντούν ανώνυμα με σχόλια σε δημοσιεύματα και πολεμικά σχόλια σε πολύ δημοφιλείς ιστοσελίδες. Άνθρωποι που στελέχωναν τα γραφεία τύπου κάποιων υπουργείων έμπαιναν οργανωμένα και απαντούσαν σε κείμενα των εφημερίδων», είπε στο inside story πηγή με καλή γνώση των όσων συνέβαιναν τότε στο ΠΑΣΟΚ.

 

Τα πρώτα τρολ στο ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ

Όταν ο Γιώργος Παπανδρέου αποχώρησε από την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, η ομάδα των ειδικών σε θέματα τεχνολογίας που είχε συγκεντρώσει γύρω του απομακρύνεται από το προσκήνιο. Πηγή με καλή γνώση των εξελίξεων στο ΠΑΣΟΚ είπε στο inside story ότι η αλλαγή αρχηγού έφερε και αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονταν τα κοινωνικά δίκτυα: «Όταν ο Ευάγγελος Βενιζέλος έγινε πρόεδρος του κόμματος, στο ΠΑΣΟΚ έφτιαξαν την πρώτη προσπάθεια οργάνωσης ανθρώπων που με ψευδώνυμα θα δημιουργούσαν τάσεις στα κοινωνικά δίκτυα. Τα χρόνια της αθωότητας ανήκαν σιγά-σιγά στο παρελθόν, σε ένα βαθμό και επειδή στο ΠΑΣΟΚ έβλεπαν ότι και η ΝΔ άρχιζε να βγαίνει με δικούς της ανώνυμους λογαριασμούς. Εκείνη την περίοδο βλέπουμε μία παράλληλη εξέλιξη του τρόπου με τον οποίο το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ αντιλαμβάνονται και διαχειρίζονται τα κοινωνικά δίκτυα. Από τη μία, έχουμε την Ομάδα Αλήθειας και άνοδο των ανώνυμων λογαριασμών που υποστηρίζουν τη ΝΔ, από την άλλη έχουμε το ΠΑΣΟΚ που αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να αλλάξει, για να αρχίσει να επηρεάζει κόσμο στα κοινωνικά δίκτυα, τα οποία γίνονται μαζικά και όλο και πιο τοξικά».

«Αυτό που ακουγόταν τότε στα γραφεία του ΠΑΣΟΚ ήταν “η ΝΔ παίζει σκληρά στο twitter άρα πρέπει να παίξουμε κι εμείς”»

«Το ΠΑΣΟΚ αντιλήφθηκε το εξής απλό αλλά βασικό: “αφού το Twitter επιτρέπει τον πόλεμο, αυτός είναι αναπόφευκτος και πρέπει να περάσουμε και εμείς στο σκληρό ροκ, γιατί αν δεν το κάνουμε, θα το κάνουν οι υπόλοιποι σε βάρος μας”. Σε αυτό το πλαίσιο, η παλιά ομάδα ανθρώπων γύρω από τον κ. Παπανδρέου θεωρήθηκε ακατάλληλη ως πολύ “μαλακή”. Έτσι δημιουργούνται οι πρώτες ad hoc ομάδες που προωθούν ανώνυμα το πολιτικό μήνυμα του ΠΑΣΟΚ και απαντούν στους επικριτές του. Αυτό που τότε ακουγόταν στα γραφεία του ΠΑΣΟΚ ήταν “η ΝΔ παίζει σκληρά στο Twitter και άρα πρέπει να παίξουμε και εμείς, πρέπει να φτιάξουμε μία ομάδα 50 ατόμων μόνο γι’ αυτό”. Αυτή ήταν η αρχή του σύγχρονου μοντέλου τρολ που βλέπουμε σήμερα, δηλαδή ένας επικεφαλής που δουλεύει για ένα κόμμα, ο οποίος προωθεί καθημερινά γραμμή για το τι θα παίζουν οι λογαριασμοί. Και με τη ΝΔ και με το ΠΑΣΟΚ έχουμε ανθρώπους που έχουν αντιληφθεί τη δύναμη του μέσου και οι οποίοι έχουν αναλάβει να υπερασπίζονται τις θέσεις των κομμάτων ύστερα από κομματική καθοδήγηση του στιλ “παιδιά, σήμερα πρέπει να σηκώσουμε αυτό στο Twitter”».

«Όταν τα κόμματα σε οποιαδήποτε χώρα μπαίνουν σε αυτό το παιχνίδι, φτάνουμε σε αυτό που οι Αμερικανοί αποκαλούν μία κούρσα προς τον πάτο, δηλαδή το πράγμα γίνεται όλο και χειρότερο. Τα κόμματα φτιάχνουν όλο και μεγαλύτερες τρολοφάρμες, με τα τρολ τους να γίνονται όλο και πιο τοξικά, γιατί διαφορετικά δεν μπορούν να ακουστούν», είπε πρώην εργαζόμενος σε ομάδα διαδικτύου ελληνικού κόμματος.

Τα παραπάνω περί ανάπτυξης ανώνυμων λογαριασμών που υποστήριζαν το ΠΑΣΟΚ επιβεβαίωσαν και άλλες πηγές στο inside story, αναφέροντας ως πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη «Μαύρη Οχιά» (@mavrioxia), η οποία όπως φαίνεται στην παρακάτω ανάλυση, έκανε συχνά retweet τον Ευάγγελο Βενιζέλο με το αντίστοιχο χάσταγκ, καθώς και τον λογαριασμό του ΠΑΣΟΚ.

Δείτε ολόκληρη την έρευνα εδω

Related Articles

Close
Close