ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

17 Απριλίου 1961: «Τα Παιδιά του Πειραιά» κερδίζουν το Όσκαρ Τραγουδιού

Ήταν 17 Απριλίου 1961 όταν ο Μάνος Χατζιδάκις τιμήθηκε με το Όσκαρ καλύτερου τραγουδιού

Μάνος Χατζιδάκις βραβεύεται με το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού για το τραγούδι «Τα Παιδιά του Πειραιά», που ακουγόταν στην ταινία «Ποτέ την Κυριακή» του Ζυλ Ντασέν.

Το βραβείο Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου τραγουδιού είναι ένα από τα βραβεία που απονέμει κάθε χρόνο η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών. Για να είναι υποψήφιο ένα τραγούδι πρέπει να είναι πρωτότυπο, να έχει γραφεί δηλαδή ειδικά για τις ανάγκες της ταινίας που ακούγεται. Δεν βραβεύονται τραγούδια που ήταν ήδη γνωστά πριν την προβολή της ταινίας ή ενσωματώνουν στοιχεία από παλιότερες συνθέσεις.

Τα παιδιά του Πειραιά” γράφτηκαν από τον Μάνο Χατζιδάκι, με την βοήθεια του Γ. Ζαμπέτα. Στην αυθεντική ελληνική τους έκδοση οι στίχοι του τραγουδιού γράφτηκαν και αυτοί από τον Μάνο Χατζιδάκι μέσα σε ένα αυτοκίνητο που τον πήγαινε στο στούντιο να ηχογραφήσει τα τραγούδια για την ταινία και παρουσιάστηκαν για την ταινία Ποτέ την Κυριακή από την Μελίνα Μερκούρη. Οι στίχοι στα ελληνικά (όσο και η γερμανική, ιταλική και γαλλική μετάφρασή τους) αναφέρονται στον πρωταγωνιστικό χαρακτήρα της ταινίας, την Ίλια. Η Ίλια είναι μια ευτυχισμένη γυναίκα που απολαμβάνει τις χαρές της ζωής, των κατοίκων και της πόλης που ζει, του Πειραιά. Κερδίζει τα λεφτά της σαν εκδιδόμενη γυναίκα, αλλά κάποια μέρα συναντά έναν άνδρα ο οποίος είναι πλήρης και αυτός με τις χαρές της ζωής όπως και αυτή.

Η ταινία ήταν παραγωγή της United Artist, με σκηνοθέτη τον Ζιλ Ντασέν, ο οποίος είχε γράψει και το σενάριο, έχοντας ως πρωταγωνίστρια την Μελίνα Μερκούρη, στην καλύτερη  ερμηνεία της καριέρας της.

Το 1961 η ταινία ήταν υποψήφια για 5 Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και για τον Πρώτο Γυναικείο Ρόλο, για τη Μελίνα Μερκούρη, βραβείο που τελικά έχασε από την Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η οποία το κέρδισε για την ταινία «Ζήσαμε στην Αμαρτία» (BUtterfield 8, 1960).

Απουσία στην απονομή

Ήταν 17 Απριλίου του 1961 όταν στην τελετή απονομής των Όσκαρ όλοι έψαχναν τον Μάνο Χατζιδάκι για να παραλάβει το βραβείο του, αλλά εκείνος δεν εμφανίστηκε ποτέ.

Το Όσκαρ τραγουδιού δόθηκε για πρώτη φορά σε σάουντρακ άλλης γλώσσας εκτός των αγγλικών και «Τα Παιδιά του Πειραιά» έγιναν σήμα-κατατεθέν μια ολόκληρης εποχής με εκατοντάδες επανεκτελέσεις σε όλο τον κόσμο.

Τη βραδιά των Όσκαρ η Connie Francis ερμήνευσε το «Never On Sunday» και αμέσως μετά οι παρουσιαστές Steve Allen και η Jayne Meadows αμήχανοι περίμεναν κάποιον να εμφανιστεί προσπαθώντας να καλύψουν το χρόνο με χιουμοριστικές ατάκες.

Ο βασικός παρουσιαστής της βραδιάς, Μπομπ Χόουπ, πήρε στα χέρια του το Όσκαρ του Μάνου Χατζιδάκι, λέγοντας χαρούμενος: «Περίμενα πάντα αυτή τη στιγμή…».

Λίγες μέρες αργότερα, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου απέστειλε το Όσκαρ με το ταχυδρομείο, αλλά το βραβείο χάθηκε στη διαδρομή.

Όταν ο Χατζιδάκις φωτογραφήθηκε κρατώντας το Όσκαρ δεν ήταν αυτό που έγραφε το όνομά του, αλλά εκείνο που δανείστηκε από την Κατίνα Παξινού, για τις ανάγκες της φωτογράφισης.

Σύμφωνα με πληροφορίες η Ακαδημία Κινηματογράφου του έστειλε ένα αντίγραφο αλλά ο ίδιος δεν το εκτίμησε ποτέ. Όπως δεν εκτίμησε ποτέ το τραγούδι που έγραψε, ούτε την ταινία.

Βραβείο στα… σκουπίδια

«Και το επίσημο κράτος με γιόρτασε για το Oscar που πήρα ερήμην μου και έξω απ’ τα δικά μου σχέδια. Πάλεψα χρόνια για ν’ αφαιρέσω αυτό τον «τίτλο τιμής» από την πλάτη μου…» είχε δηλώσει λίγα χρόνια αργότερα ο Μάνος Χατζιδάκις.

Ο συνθέτης όχι απλώς απεχθανόταν το Όσκαρ αλλά ήθελε και να απαλλαγεί από αυτό. Χρόνια αργότερα προσπάθησε να το ξεφορτωθεί και θα τα είχε καταφέρει αν δεν το έσωζε κυριολεκτικά τελευταία στιγμή η οικιακή βοηθός του σπιτιού.

Μια μέρα καθώς πετούσε τα σκουπίδια παραπονέθηκε για το ασυνήθιστο βάρος τους. Η αδερφή του Χατζιδάκι Μιράντα υποψιάστηκε ότι κάτι δεν πάει καλά και τελικά βρήκε το χρυσό αγαλματίδιο στα σκουπίδια. Το κράτησε η ίδια μέχρι τον θάνατό του και πια ανήκει στον θετό γιο του Γιώργο Χατζιδάκι.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Back to top button