ΑΠΟΨΕΙΣ

Η παρέμβαση των εθνικών κρατών και των ευρωπαϊκών οργάνων για την οικονομική ανάκαμψη έως τώρα

Γράφει ο Στέφανος Παραστατίδης

1) Σε συνέντευξή του (σχόλιο 1), ο Christian Drosten ( επικεφαλής λοιμωξιολόγος στη Γερμανία) αναφέρει ότι για να επιτύχουμε ανοσία της αγέλης, απαιτείται να νοσήσει κ να αποκτήσει αντισώματα το 60-70% του πληθυσμού. Τα νούμερα σε Ευρώπη και ΗΠΑ είναι εξαιρετικά χαμηλά και μακριά από ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Όμως, θέτει κ μία νέα διάσταση, το ενδεχόμενο κάποιοι άλλοι κορονοϊοί – αυτοί που προκαλούν το κοινό κρυολόγημα – να προσφέρουν μέσω αντισωμάτων ανοσία στον SARS-COV2. Είναι μια πιθανότητα που, εφόσον συμβεί, βοηθάει στο επίπεδο της ανοσίας στην κοινότητα.

2) Το άνοιγμα της Γαλλίας και τα σχολεία:

• Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Παστέρ Pierre Charneau επιβεβαίωσε σε συνέντευξη του στην εφημερίδα Libération ότι έχουν αναπτύξει ένα τεστ αντισωμάτων [serology test] που θα μετράει την αποτελεσματικότητα των αντισωμάτων σε κάθε εξεταζόμενο με αντίστοιχη διαβάθμιση (ισχυρή αδρανοποίηση του ιού, αδύναμη αδρανοποίηση, καμία αδρανοποίηση), το οποίο θα είναι στη διάθεση του ευρέως κοινού μόλις πάρει το πράσινο φως των αρχών.

• Από σήμερα 27/4 επιτρέπεται εκ νέου η πώληση προστατευτικών μασκών από τα φαρμακεία. Είχε ανασταλεί επ’ ωφελεία του κράτους με διάταγμα από τις 3/3.

• Ενημερωτικό σημείωμα του Επιστημονικού Συμβουλίου, της 24ης Απριλίου 2020:
o Ελάχιστο πλύσιμο χεριών (νερό, υγρό σαπούνι και στέγνωμα με χειροπετσέτες μιας χρήσης) στο σχολείο: α) αμέσως την άφιξη και πριν την αποχώρηση, β) πριν και μετά από κάθε γεύμα, και γ) κάθε φορά που έρχονται σε επαφή με βιολογικά υγρά. Τα αλκοολούχα διαλύματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τους μαθητές του γυμνασίου και πάνω. Για μικρότερους μαθητές κρύβει άλλους κινδύνους, οπότε και δεν συνίσταται.
o Βιολογικός καθαρισμός των κτηρίων κυρίως των σημείων συχνής επαφής (πχ. Χερούλια) αρκετές φορές μέσα στη μέρα, κυρίως με πετσέτες αποστείρωσης επιφανειών. Απαραίτητος ο αερισμός των τάξεων με κάθε ευκαιρία, και υποχρεωτική στα κενά και τα διαλείμματα.
o Αναπροσαρμογή ωρών προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών για αποφυγή συνωστισμού μαθητών και γονέων.
o Ελάχιστη απόσταση θρανίων και τραπεζιών ενός μέτρου. Αναγνωρίζει ωστόσο τις δυσκολίες για τα νηπιαγωγεία.
o Οργάνωση των δραστηριοτήτων ώστε οι μαθητές διαφορετικών τάξεων να μην έρχονται σε επαφή μεταξύ τους, ούτε και μαθητές διαφορετικών επιπέδων. Ώστε σε περίπτωση συμβάντος να αποφεύγεται το κλείσιμο ολόκληρου του σχολείου. Αφορά και τα διαλείμματα.
o Προτείνεται τα παιδιά να τρώνε στις αίθουσες, το καθένα στο θρανίο του.
o Χρήση της μάσκας υποχρεωτικά από το προσωπικό όλων των σχολείων και τους μαθητές γυμνασίου και πάνω. Για τους μικρούς μαθητές η τήρηση των αποστάσεων πρέπει να γίνεται σεβαστή κατά τη λήψη των γευμάτων.
o Αύξηση των προσφερόμενων μέσων για τις σχολικές μεταφορές.
o Μαθητές για τους οποίους η επιστροφή στο σχολείο είναι επιτακτική (σχολικά ή κοινωνικά) πρέπει να γίνονται αποδεκτοί ως εσωτερικοί, στο βαθμό που τηρούνται οι όροι κοινωνικής αποστασιοποίησης.
o Μαζικά διαγνωστικά τεστ (pcr) στον μαθητικό πληθυσμό δεν μπορούν να γίνουν (14 εκατ. μαθητές κάθε 5-7 ημέρες). Το ίδιο ισχύει και για τα τεστ αντισωμάτων (serology tests), τα οποία μπορούν να γίνουν σε ορισμένα σχολεία για επιδημιολογικούς σκοπούς.
o Περίπτωση θετικού περιστατικού πρέπει να γνωστοποιηθεί άμεσα στο προσωπικό και τους γονείς.

Οικονομία

3) Μια εικόνα χίλιες λέξεις σύμφωνα με τη γνωστή Κομφουκιανή ρήση. Η φωτογραφία που επισυνάπτω από την ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δείχνει πόσο είναι η παρέμβαση των εθνικών κρατών και των ευρωπαϊκών οργάνων για την οικονομική ανάκαμψη έως τώρα.

Από τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει τα εθνικά μέτρα για τη ρευστότητα των εθνικών οικονομιών από τα ίδια τα κράτη μέλη αθροίζουν θεωρητικά τα 2,5 τρισ. € ενώ τα δημοσιονομικά μέτρα 330 δισ. €.
Συνολικά η αντίδραση των κρατών μελών προς το παρόν αντιστοιχεί στο 80% των μέτρων.

Η συνεισφορά της ΕΕ είναι ότι παρείχε την ευελιξία να κινητοποιήσουμε τους πόρους αυτούς.
Από εκεί και πέρα η ΕΕ θα διαθέσει 100 δισ. € μέσω του προγράμματος SURE για το οποίο όμως πρέπει σύμφωνα με το σχέδιο του σχετικού κανονισμού πρώτα τα κράτη μέλη να εισφέρουν εγγυήσεις 25 δισ. € για να μπορέσει να τα δανειστεί το εν λόγω ταμείο και να τα δανείσει στα Κράτη Μέλη. Διατίθενται έως και 240 δισ. € μέσω του ESM, πάλι μέσω δανείων, μόνο όμως για υγειονομικές δαπάνες για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Πιο χειροπιαστά αλλά πιο μακροπρόθεσμα αξιοποιήσιμα, σύμφωνα με την έως τώρα εμπειρία, είναι τα 200 δισ. € μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (και του Ευρπωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων που υπάγεται στο όμιλο της) τα οποία εισρέουν μέσω του τραπεζικού συστήματος κάθε χώρας για την χορήγησης πιστώσεων.
Τέλος το μόνο άμεσα διαθέσιμο κομμάτι είναι τα ποσά του Προϋπολογισμού του Ευρωπαϊκου Προυπολογισμού από τον οποίο άμεσα διαθέσιμα στην Ελλάδα είναι 800 εκ. € χάρη στους νέους κανόνες ευελιξίας που υιοθετήθηκαν.

Μέχρι τώρα δηλαδή μπρούμε να ευχαριστήσουμε τα Ευρωπαϊκά Όργανα για την ευελιξία και την κατανόηση. Από εκεί και πέρα υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι οι οποίοι όμως θα επιβαρύνουν με πρόσθετα δάνεια τα κράτη μέλη, πόσω μάλλον για μια χώρα σαν τη δικιά μας που έχει χρέος κοντά στο 180% του ΑΕΠ.
Είναι προφανές ότι ο παραπάνω απολογισμός είναι κατώτερος των περιστάσεων.

Το μεγάλο διακύβευμα είναι το μέγεθος του ταμείου ανάκαμψης που συζητείται αυτή τη στιγμή σε ανώτατο επίπεδο και ο τρόπος που θα διαθέσει τους πόρους του. Ως επιχορηγήσεις ή ως δάνεια; Οι αποφάσεις των ηγετών της Ευρώπης πρέπει να είναι γενναίες αλλιώς η ιστορία θα είναι αυστηρή μαζί τους.

Ωστόσο για να επικρατήσει η επιδότηση των οικονομιών έναντι του δανεισμού τους πρέπει να επέλθουν γενναίες αυξήσεις στον Προϋπολογισμό της της ΕΕ. Αυτός για το έτος 2020 ήταν μόλις 153,5 δισ. € τη στιγμή που ο Ομοσπονδιακός Γερμανικός ήταν της τάξης των 362 δισ. €. Είναι προφανές ότι ενας ευρωπαϊκός προυπολογισμός της τάξης του 1% της οικονομίας της ΕΕ πρέπει να αναθεωρηθεί πολύ προς τα πάνω για να μπορέσει να οδηγήσει σε περαιτέρω δημοσιονομική οικονομική και πολιτική ομογενοποίηση. Θα είναι όμως τα κράτη μέλη να παραχωρήσουν περισσότερους φορολογικούς πόρους για να τον χρηματοδοτήσουν;

4) Ακούστε αυτό το ωραίο τραγούδι >> ΕΔΩ

Πολύ ωραία κ αυτή η πρωτοβουλία χορού που μου έστειλε ο Άγγελος Σοφιανίδης >> https://www.facebook.com/watch/?v=224797662140971

Related Articles

Back to top button
Close
Close