ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Μέχρι το 2019 η Ε.Ε θέλει «έξυπνα» αυτοκίνητα

Όλα τα νέα οχήματα θα είναι διασυνδεδεμένα.

 

 

 

Φιλόδοξους στόχους για το ψηφιακό μέλλον των αυτοκινήτων θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία επιθυμεί μέχρι το 2019 όλα τα νέα οχήματα παραγωγής να διαθέτουν ψηφιακά συστήματα μέσω των οποίων οι οδηγοί θα ενημερώνονται για την κίνηση στους δρόμους που κινούνται, τις καιρικές συνθήκες, αν υπάρχουν ασθενοφόρα που πλησιάζουν και διάφορες άλλες πληροφορίες που θα έχουν ως στόχο την προστασία τόσο των επιβατών όσο και των πεζών.

Η Κομισιόν δημοσίευσε στα μέσα της εβδομάδας τη στρατηγική της όσον αφορά τα συνδεδεμένα οχήματα και ειδικότερα για την προώθηση των αποκαλούμενων Συνεργατικών Έξυπνων Συστημάτων Μεταφορών (Cooperative Intelligent Transport Systems ? C-ITS) θέτοντας ως στόχο μέχρι το 2019 όλα τα αυτοκίνητα να υποστηρίζουν υπηρεσίες C-ITS. Ουσιαστικά, πρόκειται για πλατφόρμες που επιτρέπουν τη δυνατότητα ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ οχημάτων αλλά και παρόχων σχετικών υπηρεσιών.

Τρόπον τινά, είναι οι πλατφόρμες πάνω στις οποίες βασίζονται τα αυτοκίνητα για να γίνουν «έξυπνα» και ο οδηγός να μπορεί να έχει πρόσβαση σε μία σειρά από πληροφορίες που να του διευκολύνουν την οδήγηση.

Πίεση στη βιομηχανία
Τέτοιου είδους λειτουργίες και ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών έχουν ήδη αρκετά μοντέλα από ουκ ολίγες αυτοκινητοβιομηχανίες. Όμως, οι τελευταίες προτιμούν, μέχρι τώρα, τουλάχιστον να τα ενσωματώνουν στα πιο ακριβά μοντέλα τους, γεγονός που θέλει να αλλάξει η Ευρωπαϊκή Επίτροπή. Το πλάνο της τελευταίας, όπως διατυπώνεται και στο κείμενο της σχετικής στρατηγικής, θέλει όλα τα οχήματα να υποστηρίζουν υπηρεσίες C-ITS, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξει αρκετή πίεση προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να πειστούν να «αναβαθμίσουν» τεχνολογικά το σύνολο των μοντέλων τους.

Το πρόβλημα δεν είναι άλλο από το κόστος. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραδέχεται ότι η συνολική επιβάρυνση για αυτή την τεχνολογική αναβάθμιση μπορεί να φθάσει σε ετήσια βάση τα 1,2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030. Ποσό ιδιαίτερα υψηλό και το οποίο είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι θα επιβαρύνει την τιμή των αυτοκινήτων. Όμως, η ΕΕ εκτιμά ότι οι καταναλωτές θα δεχθούν αυτή την αύξηση καθώς πρόκειται να εξοικονομούν πολύ περισσότερα από τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων που θα προσφέρουν τα «έξυπνα» αυτοκίνητα.

«Έξυπνες» υπηρεσίες
Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι η στρατηγική της EE, όσον αφορά την υλοποίηση των υπηρεσιών C-ITS, θα υλοποιιηθεί σε στάδια. Το πρώτο που έχει ορίζοντα το 2019 αφορά την παροχή υπηρεσιών με πληροφορίες για την κίνηση στους δρόμους, την πραγματοποίηση οδικών έργων, ενημέρωση για οχήματα που κινούνται αργά ή έχουν σταματήσει και γενικώς πληροφορίες για επικίνδυνες συνθήκες. Όμως, αυτές οι υπηρεσίες αποτελούν το πρώτο κύμα.

Το πλάνο της ΕΕ περιλαμβάνει ένα δεύτερο κύμα (2021 ή 2022) όπου θα παρέχεται πληροφόρηση για ενέργειες μείωσης της κατανάλωσης καυσίμων, τον εντοπισμό βενζινάδικων ή πρατηρίων εναλλακτικών καυσίμων, ενημέρωση για κενές θέσεις στάθμευσης κ.ά. Ουσιαστικά, πρόκειται για μία νέα αγορά που μπορεί να δημιουργήσει καινούρια επιχειρηματικά μοντέλα και ευκαιρίες.

Όπως θα πρέπει να επισημανθεί ότι αυτές οι C-ITS υπηρεσίες είναι ουσιαστικά η αφετηρία ενός δρόμου, ο οποίος καταλήγει στη χρήση αυτοκινήτων που δεν θα χρειάζονται οδηγούς. Κάτι που αναμένεται να αρχίζουμε να βλέπουμε σταδιακά να υλοποιείται σε ευρεία κλίμακα από το 2025 και έπειτα.

Προσωπικά δεδομένα
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν κρύψει την πρόθεση τους να προωθήσουν τα «έξυπνα» οχήματα. Όμως, στα πλάνα τους περιλαμβάνεται η αξιοποίηση των δεδομένων που θα συγκέντρωναν από τους οδηγούς. Αλλά αυτό το μέρος του σχεδίου τους, δεν θα είναι και τόσο εύκολο να υλοποιηθεί. Και αυτό γιατί η ΕΕ, στο κείμενο της στρατηγικής, τονίζει οι οδηγοί είναι αυτοί που θα αποφασίζουν πως θα μπορούν να χρησιμοποιούνται τα προσωπικά δεδομένα τους.

Τέλος, ένα άλλο θέμα που θίγει το κείμενο της στρατηγικής και έχει ιδιαίτερη σημασία είναι αυτός της ασφάλειας. Η ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών θα έχει ως αποτέλεσμα την προσέλκυση κυβερνοεγκληματιών, οπότε κρίνεται απαραίτητο να ληφθούν εξ αρχής μέτρα προστασίας. Έτσι και αλλιώς, πρακτικά το αυτοκίνητο θα μετατραπεί σε έναν μεγάλο, φορητό υπολογιστή με διαρκή σύνδεση στο Διαδίκτυο. Και αυτό έχει πολλά πλεονεκτήματα αλλά δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν αρκετά σημεία που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Back to top button